سیر پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

تاندون روتاتور کاف ( تاندون کلاهک چرخنده شانه ) از تاندونهای چهار عضله اطراف شانه تشکیل می شود که به سر استخوان بازو چسبیده و به حرکت مفصل شانه کمک می کند.

با افزایش سن بعلت تماس نزدیک این تاندون ها بخصوص تاندون سوپرااسپیناتوس با لبه قدامی استخوان آکرومیون و لیگامان متصل به آن ,و نیز بعلت تغییرات دژنراتیو در بافت تاندون, روتاتور کاف در معرض سایش و در نهایت پارگی می باشد.اگرچه بعضی از بیماران با آسیب و پارگی تاندون روتاتور کاف ممکن است ماه ها و یا حتی سال ها بدون علامت باشند, اما در بیماران دارای پارگی تاندون کاف میتواند با علایمی مانند درد شانه بخصوص درد شبانه و کاهش قدرت, خود را نشان دهد.

در مطالعات در افراد بالای ۶۰ سال نشان داده شده که درحدود نیمی از افراد بدون علایم , شواهدی به نفع پارگی تاندون روتاتور کاف ( پارگی کامل یا ناکامل ) در MRI دیده می شود. برای همین اعتقاد بر این است که پارگی های دژنراتیو تاندون روتاتور کاف شانه جزیی از پروسه پیری سن است.

در موارد پارگی ناکامل (پارشیال) تاندون کاف ,بررسی ها نشان داده که دراکثر موارد احتمال پیشرفت پارگی وجود دارد, اگرچه در تعدادی از بیماران (کمتر از ۵۰%) احتمال بهبودی یا عدم تغییر دراندازه پارگی می باشد. در موارد پارگی های کامل بدون علامت مشخص شده که با گذشت زمان ,در نیمی از بیماران علامت پیدا کرده اند و در نیمی از موارد اندازه پارگی افزایش یافته است .

نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که در افراد مسن بعلت تغییرات دژنراتیو در تاندون , کیفیت آن پایین می آید و احتمال عدم موفقیت در درمان ترمیم جراحی افزایش می یابد. برای همین در افراد مسن که فعالیت کمی دارند و با علایم ناشی از پارگی تاندون کاف شانه مراجعه می کنند درمان در مراحل اولیه شامل فیزیوتراپی , داروهای ضد التهابی, تزریق بخصوص تزریق ژل هیالورونیک و یا تزریق پی ار پی (PRP) در شانه است , البته مطالعات برتری عمده ای برای تزریق PRP نسبت به دیگر روش ها نشان نداده است.

در افراد جوان و اکتیو با پارگی کامل تاندون روتاتور کاف و یا در مواردی که پارگی تاندون بدنبال ضربه و تروما است درمان جراحی زود بدلیل نتیجه بهتر توصیه می شود. عمل جراحی ترمیم تاندون روتاتور کاف به صورت عمل جراحی باز و یا بصورت جراحی بسته که اصطلاحا عمل لیزری (عمل آرتروسکوپی) گفته می شود انجام می شود.

عمل جراحی بسته ( آرتروسکوپی) به دلیل آسیب کمتر به عضلات و دوره نقاهت کوتاه تر امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته شده, اما برای انجام آن به مهارت بالاتری نیاز می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *