درد شانه و علت آن

درد شانه جزو دردهای نسبتا شایع می باشد و در برخی از موارد میتواند برای بیمار بسیار ناراحت کننده بوده و مانع خواب و استراحت بیمار شود.

نوع درد, حاد یا مزمن بودن, شدت آن , سن بیمار , درد راجعه ( رادیکولر) و علایم همراه, میتواند به تشخیص علت درد کمک کند.

 

 

علت شایع درد شانه  معمولا به علت درگیری مفصل شانه , آسیب و یا التهاب تاندونهای شانه , و یا عضلات اطاف شانه  باشد.  طبعا نوع و نحوه درد , در مشکلات و پاتولوژی ایجاد کننده آن فرق می کند.

درد ناشی از شانه یخ زده ( شانه منجمد یا کپسولیت شانه) با درد حاد به همراه محدودیت حرکات شانه خود را نشان می دهد. در موارد شدید بیماری , حرکت کم شانه  هم میتواند درد را تشدید کند. این بیماری در افراد دارای دیابت و یا بیماری تیرویید شایعتر است.

 

 

درد ناشی از التهاب تاندونهای شانه مانند تاندونیت کلاهک چرخاننده ( روتاتور کاف) به صورت درد شبانه بوده و با فعالیتهای بالا بردن شانه ((Overhead activities درد تشدید می شود. در اکثر ابن بیماران که سن بالای ۴۰ الی ۵۰ سال دارند درد معمولا مزمن بوده و چنیدن ماه ادامه دارد. در موارد شک به پارگی تاندون روتاتور کاف, برای بررسی بیشتر نیاز به MRI می باشد.

 

درد ناشی از رسوب کلسیم در تاندون روتاتور کاف شانه ممکن است به صورت درد حاد و شدید خود را نشان دهد, طبعا رادیوگرافی شانه رسوب کلسیم در تاندون را نشان می دهد.

 

درد ناشی از آرتروز ( استوآرتریت) مفصل شانه معمولا درد های مزمن بوده و بیمار درجاتی از محدودیت حرکات شانه  دارد. بیماران فوق معمولا مسن بوده و ممکن است آرتروز در دیگر مفاصل هم داشته باشند, رادیوگرافی ساده به تشخیص کمک می کند. خوشبختانه آرتروز مفصل شانه چندان شایع نمی باشد.

 

در افراد جوان یکی از علل شایع درد در شانه , آسیب های لابروم و کپسول شانه است که باید به آن توجه داشت. معاینه بیمار ممکن است علایم ناپایداری شانه را مشخص کند و در صورت شک  تشخیصی MRI  کمک کننده است.

درد ناشی از عضلات شانه بیشتر بعلت خستگی و فعالیت کم عضلات نگهدارنده شانه مانند عضلات کتف ( عضلات اسکاپولار)  می باشد.شرح حال و معاینه عضلات فوق به تشخیص کمک میکند.

 

درد شانه  میتواند از منشا دیگری غیر از شانه ( به صورت درد راجعه)  باشد و در این موارد باید به علایم همراه توجه داشت.

درد راجعه به شانه میتواند از منشا گردن ( مانند دیسک های گردن) باشد و بیمار ممکن است  از بیحسی , سوزن سوزن شدن در انگشتان دست , و یا کاهش قدرت دست شکایت داشته باشد, در این موارد بررسی مهره ای گردن لازم است.

در تعداد کمی از بیماران قلبی ممکن است درد قلبی به صورت درد شانه و دست خود را نشان دهد. البته درد فوق به صورت درد تیرکشنده از ناحیه سینه به اندام فوقانی بوده و ممکن است با تپش قلب, تعریق و یا تهوع همراه باشد.

 

به طور خلاصه مفصل شانه به علت دامنه حرکتی بالای آن , مستعد آسیب بوده و درد شانه به خصوص در افراد مسن شایع می باشد. نوع درد, شدت و ازمان آن و علایم همراه می تواند به تشخیص علت درد کمک کند. در موارد لزوم ممکن است برای تایید تشخیص رادیوگرافی و یا MRI  از شانه انجام شود

یک دیدگاه در “درد شانه و علت آن

  1. به نظر میاد این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان شایع باشه. شاید علت اصلیش هم کار مداوم و فرسایشی در منزل هست که تقریبا میشه گفت هیچ استراحت واقعی و تعطیلی هم نداره. بدیهی است که این مشکل در مورد خانمهای شاغل دوچندان میشه.(اکثر خانمها و به خصوص خانمهای شاغل از درد گردن، شانه، کمر و زانو به فغانند!!)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *