شانه یخ زده یا شانه منجمد چیست؟

شانه یخ زده ( frozen shoulder ) که به آن کپسولیت شانه هم گفته می شود شامل طیفی از بیماریها می باشدکه در آن بعلت ایجاد التهاب و چسبندگی در کپسول مفصل, حرکات شانه محدود و دردناک می شود.در این وضعیت که گاهی یک الی دو سال طول می کشد , بعلت محدودیت حرکات شانه ,می تواند بیمار را ناتوان کند و مانع از فعالیت های روزمره شود.

شانه یخ زده یا شانه منجمد ( شانه خشک شده ) در بیماران دیابتی , بیماران دارای مشکل تیرویید , و بیمارانی که تحت جراحی قلب قرار گرفته اند شایع تر است. همچنین این بیماری در افراد با مشکلات گردن ( مانند دیسک گردن ) شایع است و بعلت درد راجعه به گردن گاهی این بیماران بطور اولیه برای مشکل گردن تحت درمان قرار می گیرند. در بیماران دارای کانسر پستان و نیز بیمارانی که رادیوتراپی می شوند نیز شانه منجمد شایعتر است و باید به آن توجه داشت.

علایم شانه یخ زده یا شانه خشک شده ( frozen shoulder ) در مراحل اولیه با درد شانه است , درد بیمار با حرکات شانه تشدید و در خواب بیشتر است , این بیماری در مرحله بعد با محدودیت حرکات شانه خو د را نشان می دهد,. در مراحل پایانی بیماری بتدریج محدودیت شانه برطرف می شود. البته در تعداد کمی از بیماران ممکن است محددودیت بجای بماند.

گرچه ذکر می شود که این بیماری بتدریج خوب می شود ولی بعلت درد و محدویت حرکات شانه و ناتوانی حاصله , درمان برای آن توصیه می شود که شامل فیزیوتراپی و نرمش های شانه برای بهبود حرکات آن , و تزریق کورتن در مفصل شانه است . در موارد شدید بیماری که به درمانهای فوق جواب ندهد درمان با مانیپولاسیون زیر بیهوشی , و یا آزاد سازی چسبندگی های کپسول شانه به روش آرتروسکوپی می باشد.

 

بطور خلاصه شانه منجمد یا شانه یخ زده , بیماری نسبتا شایعی است که در اکثر موارد بتدریج بهبودی حاصل می شود , در بعضی از بیماری ها مانند دیابت و بیماری تیرویید شایعتر است. در موارد خفیف بیماری , فیزیوتراپی و نرمش و تزریق کورتن در مفصل کمک کننده است , اما در موارد شدید بیماری ممکن است نیاز به مانیپولاسیون و یا جراحی آرتروسکوپی باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *